Sunday, October 15, 2006


"La Route des vins d'Alsace" heter de hundrasjuttio slingrande kilometrarna över kullar, vingårdar och pittoreska byar mellan Strasbourg och Mulhouse. Här kan man verkligen komma vinproduktionen nära. Nu i oktober är det tid för att plocka druvorna till de ofta prisbelönta Les Vendanges Tardives kända for sin sötma och charm. Det är inte omöjligt att hamna mitt i skörden och till och med bli inbjuden att hjälpa till att klippa de skeptiskt övermogna druvorna.

-Ska de verkligen se ut så här, frågade jag.

-Ja visst. Att äta ar de inte sa goda men till att göra vin går de aldeles utmärkt, svarade en av arbetarna pa fältet.

Jag litade på honom och fortsatte klippa ner de kladdiga, lätt mögliga frukterna.

I Colmar finns ett litet kvarter som kallas "Lilla Venedig" dit det verkligen är värt att gå och titta på de tyska små husen som slingrar sig längs små kanaler dekorerade med blommor i starka färger.


Ribeuville är en av de små byarna som ligger längs vin-vägen. Det är väldigt vackert och var man än vänder sig ser man möjliga vykorts-bilder. I dessa små byar finns olika små Caves, vinkällare där man kan smaka, helt gratis, på deras viner och eventuellt köpa de man tycker om. En av dessa är Rene Joggerst et fils, ägt av ett mycket trevligt äldre par som med sina fascinerande språk-kunskaper och väl-tillverkade viner vinner mitt kritiska smaksinne. Deras Gewurztraminer 2004 är precis som jag tycker att en ung sådan ska vara. Syrlig, fruktig och inte alls söt utan rund, parfymerad och frisk.

Vin-rundan fortsätter och återkommer i nästa inlägg med fler tips, tankar och typer.

No comments: